Kampania edukacyjna "Nie bądź bezpieczny dla kleszczy"
Europejski Tydzień Szczepień
W dniach 24 – 30 kwietnia obchodzimy Europejski Tydzień Szczepień.
Pamiętaj, że szczepionki:
- ratują życie,
- pomagają ludziom pozostać zdrowymi,
- są jednym z największych osiągnięć naszej cywilizacji,
- działają szybko,
- chronią przed powikłaniami i kalectwem z powodu chorób zakaźnych,
- eliminują najgroźniejsze choroby zakaźne.
Zdecydowana większość ludzi w większości krajów szczepi swoje dzieci, przyczyniając się w ten sposób do poprawy zdrowia publicznego i życia ludzi.
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY ŚLĄSKICH TECHNICZNYCH ZAKŁADÓW NAUKOWYCH – TECHNIKUM nr 17 w Katowicach
W roku szkolnym 2022/2023 wychowanie i profilaktyka w szkole prowadzone są w oparciu o zaktualizowany program wychowawczo-profilaktyczny.
Telefon zaufania 800 12 12 12
Bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież mogą otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie są bezpłatne, a rozmówcy mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Link do strony Rzecznika Praw Dziecka, na której znajdują się wszystkie informacje związane z Dziecięcym Telefonem Zaufania RPD:
https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/
Tydzień dla profilaktyki chorób zakaźnych
We wrześniu 2022 r. w naszej szkole przeprowadzona została akcja „Tygodnia dla profilaktyki chorób zakaźnych w szkole”.
Celem tej akcji jest uświadomienie młodzieży potrzeby dbania o własne zdrowie i zdrowie najbliższych oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do jego ochrony. Wiedza o zdrowiu to pierwszy krok do świadomej i trwałej zmiany postaw, w tym higieniczno-sanitarnych. Dzięki wystawie i wykorzystanym materiałom uczniowie dowiedzieli się, jak dbać o własne zdrowie, i jak zapobiegać chorobom zakaźnym. Ciekawe materiały dotyczące szczepień uświadamiają młodzieży, jak istotną rolę pełnią one w profilaktyce chorób zakaźnych.
Wystawę przygotowali uczniowie Szkolnego Koła Biologii i Promocji Zdrowia.
Zajęcia adaptacyjno-integracyjne
W naszej szkole we wrześniu 2022 roku pojawiło się siedem klas pierwszych, w których przez najbliższe pięć lat młodzież będzie zdobywała nowe umiejętności, zawierała przyjaźnie, spędzała ze sobą czas.
Uczeń klasy pierwszej znajduje się w podwójnie trudnej sytuacji, związanej ze zmianą środowiska szkolnego (nauczycieli, koleżanek, kolegów), a także konstytuowaniem się nowej pozycji w klasie.
Aby ułatwić adaptację uczniów, we wszystkich klasach pierwszych psycholodzy i pedagog szkolni przeprowadzili zajęcia integracyjne, w których uczestniczyli także wychowawcy. Podczas zajęć młodzież zobaczyła siebie, innych ludzi koło siebie, siebie na tle innych. Wychowawca z kolei zobaczył uczniów w zupełnie innych warunkach niż lekcja. Zajęcia skłoniły do aktywności wszystkich uczniów, ułatwiły wzajemne poznanie, pozwoliły na zwiększenie poziomu integracji i spójności grupy poprzez budowanie klimatu zaufania i otwartości.
Wszystkim „pierwszoklasistom” życzymy sukcesów i nie zrażania się ewentualnymi trudnościami.
O UCZENIU SIĘ - dla uczniów i rodziców
Kilka słów do uczniów
Epidemia koronawirusa wprowadziła nas wszystkich w nową rzeczywistość. Dla wielu osób może być ona stresująca z uwagi na zagrożenie zdrowia i życia, nagłe zmiany, ograniczenie kontaktów, nauczanie zdalne itd. W związku z tym niektórzy z Was mogą odczuwać zwiększony poziom lęku, negatywne emocje, przewlekły stres.
Nadmierne, długotrwałe napięcie nerwowe, wysoki poziom lęku, stres mogą powodować m.in.:
- zaburzenia snu,
- zaburzenia apetytu,
- obniżony nastrój,
- zaburzenia procesów poznawczych,
- utratę celów życiowych,
- spadek motywacji,
- zwiększoną drażliwość, irytację.
Jak sobie radzić ? Oto kilka metod zarządzania stresem:
- rób przerwy w informacjach o pandemii, ogranicz dostęp informacji które powodują u Ciebie dyskomfort i niepokój. Przerwy są bardzo ważne w regeneracji Twojego układu nerwowego,
- podejmuj próby zachowania codziennej rutyny, nie zastanawiaj się nad aspektami rzeczywistości, na które nie masz wpływu,
- zachowaj zdrowy styl życia ( odpowiednia ilość snu, prawidłowe odżywianie, codzienna dawka ruchu),
- podejmuj przyjemne aktywności, stwórz własną listę przyjemności ( np. ćwiczenia fizyczne w domu, gry planszowe, aromatyczna kąpiel, czytanie, słuchanie muzyki, zabawy z domowymi zwierzętami itp.). Strategie te mogą brzmieć banalnie. Jednak mają sens i określony cel. Pobudzają działanie układu parasympatycznego i tym samym wpływają na wyciszenie, hamowanie układu współczulnego. W ten sposób dochodzi do przerwania sytuacji ciągłego stresu,
- rozmawiaj z bliskimi osobami, nie izoluj się i aktywnie szukaj wsparcia u innych. Warto porozmawiać o swoich obawach, emocjach, lękach, samopoczuciu,
- wypróbuj nowe techniki rozluźniające ( ćwiczenia oddechowe, rozluźnianie karku i szyi, trening, autogenny Schultza, trening progresywny Jacobsona, medytacje, wizualizacje).
Wybierz najlepszą technikę dla siebie.
Podsumowując:
Stwórz własną bazę pomysłów na trudne chwile. W razie potrzeby szukaj specjalistycznej pomocy, również w naszej szkole. Zapraszamy do kontaktu.
Psycholożki
Istotą edukacji są relacje
Budujmy przestrzeń na dojrzałe relacje. Pozwalajmy uczniom mówić o swoich emocjach. Szczególną opieką trzeba objąć pierwszoklasistów, którzy trafiają do nas z bardzo różnych światów. Jeśli uczniowie czegoś nie rozumieją, to mają pytać.
Zadbajmy, aby każdy uczeń i każda uczennica wiedzieli, że mogą podzielić się wszystkim, co ich zarówno trapi, jak i cieszy, z nauczycielem, psychologiem szkolnym. Podstawą jest zadbanie o bezpieczeństwo emocjonalne uczniów.
Jeśli ktoś choruje, ma opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, prosimy o dostarczenie ich do szkoły. Dobrze byłoby również poinformować o tym fakcie na pierwszych lekcjach nauczycieli.
Warto wyraźnie zaznaczyć, że na oceny uczniowie pracują cały rok, a systematyczna nauka pozwoli im dobrze i spokojnie przygotować się do matury. Pamiętajmy, że docenianie jest w przybliżeniu miliard razy ważniejsze niż ocenianie.
Uczmy dojrzałego, krytycznego i kreatywnego myślenia w warunkach bezpieczeństwa emocjonalnego. Naszym celem jest kształcenie człowieka na jednostkę o niezależnym umyśle oraz wysokim poziomie samoświadomości i empatii, a także na dojrzałego i odpowiedzialnego członka wspólnoty.
(oprac. na podst. wywiadu z nauczycielem roku Przemkiem Staroniem)
Tatiana Zych, psycholog szkolny
Poradnik dla rodziców - "Nastolatki w wirtualnym tunelu"
Dzieci w wirtualnej sieci - broszura
POTENCJALNE ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM ELEKTRONICZNYCH PAPIEROSÓW
Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne. Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.
Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie!