EUROPEJSKI PLAN ROZWOJU SZKOŁY NA LATA 2019 – 2024
Plan opracowano na podstawie:
- podsumowania dotychczasowej aktywności szkoły, obejmującej wszystkie działania finansowane z funduszy europejskich, realizowane zarówno w wymiarze lokalnym, jak i międzynarodowym,
- analizy i zdefiniowania potrzeb w oparciu o badania ankietowe przeprowadzone wśród pracowników i uczniów szkoły,
- opinii zakładów pracy, które współpracują ze szkołą w zakresie organizacji praktyk zawodowych oraz zatrudniają absolwentów.
Przygotowanie planu pozwoliło ocenić skuteczność i spójność dotychczasowych działań oraz określić kierunki rozwoju szkoły i zdefiniować priorytety na najbliższe pięć lat. Przewidywana jest coroczna ewaluacja i modyfikacja planów, zależnie od zmieniających się warunków w otoczeniu szkoły, potrzeb jej uczniów i kadry oraz zmian w zasadach finansowania europejskich programów edukacyjnych.
Cele:
Głównym celem Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły jest określenie i weryfikacja obszarów potencjalnej poprawy jakości pracy Śl.TZN oraz ustalenie i wybór priorytetów działań związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników oraz uczniów szkoły.
Dotychczasowe działania:
Projekty finansowane w ramach EFS i EFRR: |
SOS Szkolenia Otwartych Szans Projekt realizowany przez Śl.TZN w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiot i zakres projektu: szkolenia 84 uczniów ŚTZN z klas kształcących w zawodach: technik elektryk, elektronik, informatyk, mechanik, mechatronik, teleinformatyk i energetyk, oraz 15 nauczycieli w technikach projektowania w AutoCAD 2D i 3D oraz Inventor oraz zdobycia kwalifikacji SEP i obróbki CNC. Główny cel projektu: zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów poprzez realizację staży i kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe. Realizacja: 2016-2018 |
SOS_2 Szkolenia Otwartych Szans Projekt realizowany przez Śl.TZN w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiot i zakres projektu: szkolenia 48 uczniów ŚTZN z klas kształcących w zawodach: technik elektryk, elektronik, informatyk, mechanik, mechatronik, teleinformatyk i energetyk, oraz 12 nauczycieli w technikach projektowania w AutoCAD 2D i 3D oraz Inventor oraz zdobycia kwalifikacji SEP i obróbki CNC. Główny cel projektu: zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów poprzez realizację staży i kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe. Realizacja: 2019-2020 |
Remont i modernizacja oraz wyposażenie laboratoriów dydaktycznych i pracowni do kształcenia zawodowego Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych w Katowicach Projekt realizowany przez Śl.TZN w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiot zakres i główny cel projektu: remont i modernizacja pomieszczeń laboratoryjnych i pracowni w budynku warsztatów szkolnych Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych w Katowicach oraz zakup sprzętu (frezarki CNC oraz dwóch tokarek numerycznych) i dostosowania budynku do przepisów ppoż. oraz potrzeb osób niepełnosprawnych (toaleta dla niepełnosprawnych). Realizacja: 2016-2018 |
Doposażenie pracowni obróbki mechanicznej oraz remont i adaptacja pomieszczeń na potrzeby pracowni Warsztatów Szkolnych Śl.TZN w Katowicach Projekt realizowany przez Śl.TZN w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiot zakres i główny cel projektu: remont pomieszczeń przeznaczonych na pracownię komunikacji w języku obcym oraz sterowników PLC i WS13 (część przeznaczona pod montaż maszyn), a także zakup 3 urządzeń sterowanych numerycznie z wyposażeniem (frezarka CNC szt. 2 i tokarka CNC szt. 1) oraz 8 maszyn konwencjonalnych z wyposażeniem (4 tokarki i 4 frezarki). Realizacja: 2019 |
Projekty finansowane w ramach LdV i Erasmus+ |
Projekt budowy ręki robota RECAP Projekt realizowany przez ŚTZN w ramach programu Leonardo da Vinci. Przedmiot i zakres projektu: budowa ręki robota: ramię, przedramię, nadgarstek i dłoń, która poprzez zdalne sterowanie powtarza dowolny ruch ręki anatomicznej. Główny cel projektu: zdobycie przez uczestników projektu wiedzy i umiejętności wykraczających poza podstawy programowe oferowane przez szkołę, a zwiększających konkurencyjność na rynku pracy. Interdyscyplinarność projektu poprzez łączenie mechatroniki, informatyki, elektroniki i mechaniki pozwoli uczestnikom zoptymalizować wybór dalszej ścieżki kształcenia zawodowego. Realizacja: 2010-2012 |
Pracuję mam szansę Projekt realizowany przez ŚTZN w ramach programu Leonardo da Vinci. Przedmiot i zakres projektu: organizacja praktyk zawodowych we Francji dla uczniów Śl.TZN w latach 2013 i 2014. Główny cel projektu: zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów poprzez realizację staży w zagranicznych zakładach pracy podnoszących kwalifikacje zawodowe. Realizacja: 2013-2014 |
Zaawansowane umiejętności projektowania w AutoCAD Projekt realizowany przez Śl.TZN w ramach programu ERASMUS+. Przedmiot i zakres projektu: szkolenia 20 uczniów Śl.TZN z klas kształcących w zawodach: technik elektryk, elektronik, informatyk, mechanik, mechatronik, teleinformatyk i energetyk, oraz 2 nauczycieli w technikach projektowania w AutoCAD2D i 3D oraz Inventor. Główny cel projektu: zdobycie umiejętności oraz wiedzy, przydatnych w przyszłej karierze zawodowej, które zwiększą zdolność uczestników projektu do zatrudnienia. Realizacja: 2014-2015 |
Zaawansowane umiejętności projektowania w AutoCAD (II edycja) Projekt realizowany przez ŚTZN w ramach programu ERASMUS+/PO WER. Przedmiot i zakres projektu: szkolenia 20 uczniów Śl.TZN z klas kształcących w zawodach: technik elektryk, elektronik, informatyk, mechanik, mechatronik, teleinformatyk i energetyk, oraz 2 nauczycieli w technikach projektowania w AutoCAD2D i 3D oraz Inventor. Główny cel projektu: zdobycie umiejętności oraz wiedzy, przydatnych w przyszłej karierze zawodowej, które zwiększą zdolność uczestników projektu do zatrudnienia. Realizacja: 2015-2016 |
Zaawansowane umiejętności projektowania w AutoCAD (III edycja) Projekt realizowany przez Śl.TZN w ramach programu ERASMUS+. Przedmiot i zakres projektu: szkolenia 20 uczniów Śl.TZN z klas kształcących w zawodach: technik elektryk, elektronik, informatyk, mechanik, mechatronik, teleinformatyk i energetyk, oraz 2 nauczycieli w technikach projektowania w AutoCAD2D i 3D oraz Inventor. Główny cel projektu: zdobycie umiejętności oraz wiedzy, przydatnych w przyszłej karierze zawodowej, które zwiększą zdolność uczestników projektu do zatrudnienia. Realizacja: 2016-2017 |
Wcześniejsze projekty międzynarodowe · 2001-2002 – projekt pt.: „Pokojowe współistnienie różnych grup narodowych i etnicznych”. Szkoła w ramach programu Socrates zrealizowała we współpracy ze szkołą z Włoch projekt, którego celem była integracja międzynarodowa. · 2004-2006 w ramach programu Socrates-Comenius, we współpracy ze szkołami z Włoch i Hiszpanii, projekt „Woda w Europie”, · 1992-2010 roku szkoła prowadziła stałą współpracę ze szkołą z Norwegii w Kongsvinger, co roku odbywały się dwie wymiany uczniów. |
Potrzeby Śl.TZN:
Potrzeby zdefiniowano w oparciu o:
- analizę wyników egzaminów zawodowych i maturalnych,
- analizę współpracy z pracodawcami i przedsiębiorstwami obejmującymi szkołę patronatem,
- analizę wyników kwestionariuszy ścieżek kariery absolwentów,
- analizę wyników kwestionariuszy potrzeb pracowników szkoły.
Lista potrzeb (opracowanych zgodnie z Planem Rozwoju Szkoły):
- integracja projektów i działań finansowanych z różnych funduszy UE
- podniesienie pozycji szkoły w rankingach i w odbiorze społecznym
- podniesienie poziomu jakości pracy szkoły:
- podniesienie jakości nauczania przedmiotów zawodowych,
- bieżące wdrażanie nowych narzędzi i metod nauczania,
- podniesienie europejskiego wymiaru szkoły:
- podniesienie uznawalności efektów kształcenia uczniów poprzez wykorzystywanie systemu ECVET,
- zaangażowanie w wyjazdy projektowe nauczycieli zawodów,
- zwiększenie kompetencji twardych i miękkich kadry i uczniów:
- zwiększenie mobilności zawodowej,
- rozwinięcie umiejętności językowych nauczycieli i uczniów,
- Podniesienie pozycji szkoły w rankingach i w odbiorze społecznym.
Działania szczegółowe:
- Koordynacja projektów i działań finansowanych z różnych funduszy UE.
- Rozwijanie warsztatu metodycznego oraz innowacyjności nauczycieli, w celu uatrakcyjnienia prowadzonych zajęć.
- Zdobywanie nowych kwalifikacji i uprawnień nauczycieli wszystkich specjalności.
- Doskonalenie umiejętności językowych nauczycieli języków obcych.
- Poprawa kompetencji językowych pozostałych nauczycieli.
- Wprowadzanie rozwiązań organizacyjnych i technicznych oraz metodyki nauczania przedmiotów zawodowych zmierzających do pracy metodą CLIL (Content and Language Integrated Learning).
- Rozwój kompetencji językowych, kulturowych oraz ICT pracowników szkoły.
- Podniesienie jakości nauczania przedmiotów zawodowych.
- Zaangażowanie w wyjazdy projektowe i mobilności nauczycieli przedmiotów zawodowych.
- Zapewnienie nauczycielom i uczniom warunków pracy i nauki przedmiotów zawodowych możliwie zbliżonych do warunków i rozwiązań stosowanych w zakładach przemysłowych.
- Podniesienie kwalifikacji uczniów poprzez organizację praktyk/staży zagranicznych.
- Zapewnienie uznawalności efektów kształcenia uczniów poprzez umożliwienie im zdobywania certyfikowanych kwalifikacji zawodowych oraz poprzez wykorzystywanie systemu ECVET.
- Rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie organizacji praktyk i staży zawodowych dla uczniów.
- Rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie organizacji szkoleń dla nauczycieli wszystkich specjalności, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotów egzaminacyjnych w celu zapoznania się z metodami pracy nauczycieli w innych krajach oraz zasadami organizacji zagranicznych systemów edukacji.
- Kształtowanie tolerancji i otwartości wobec innych obszarów kulturowych i narodów. Zwiększenia motywacji do dalszego uczestnictwa w kształceniu lub szkoleniu po okresie uczestnictwa w projekcie.
Realizacja Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły:
Potencjalni uczestnicy programów to: kadra kierownicza szkoły, nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły oraz uczniowie wszystkich klas. Z powodu odmiennych kryteriów naboru i oceny wniosków, jak również odmiennych źródeł finansowania osobno przedstawiono opis działań dla projektów finansowanych w ramach projektu Erasmus + oraz EFS/EFRR.
ERASMUS+ |
|||
pracownicy szkoły – kursy i szkolenia |
Uczniowie – staże |
||
1. |
Informacja o planowanych projektach skierowana do pracowników szkoły – wrzesień 2019 |
1. |
Analiza oferty staży dla uczniów pod kątem zgodności z nauczanymi zawodami i językami obcymi – koordynatorzy projektu |
2. |
Ankieta badająca potrzeby szkoleniowe: na kursy językowe i metodyczne – zgodnie z Planem Rozwoju Szkoły – wrzesień 2019 |
2. |
Nawiązanie współpracy z firmą zajmującą się organizacją staży w krajach anglo/niemieckojęzycznych – koordynatorzy projektu, |
3. |
Analiza oferty szkoleniowej – koordynatorzy projektu – na bieżąco |
3. |
Przygotowanie i złożenie wniosku projektu Erasmus+ Akcji 1 – Mobilność uczniów i kadry w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe – koordynatorzy projektu |
4. |
Przedstawienie oferty szkoleniowej dostosowanej do profilu i potrzeb kandydatów – koordynatorzy projektu – październik/listopad 2019 |
4. |
Nabór kandydatów i opiekunów zgodnie z kryteriami ogłoszonymi we wniosku, |
5. |
Stworzenie listy uczestników szkoleń wraz z listą rezerwową kandydatów |
5. |
Przygotowanie językowe, kulturowe i merytoryczne uczestników projektu przed wyjazdem z kraju |
6. |
Przygotowanie i złożenie wniosku projektu Erasmus+ Akcja 1 (KA1) Mobilność kadry edukacji szkolnej – koordynatorzy projektu |
6. |
Odbycie staży zgodnie z ustalonym harmonogramem |
7. |
Przygotowanie językowe, kulturowe i merytoryczne uczestników projektu przed wyjazdem z kraju. |
7. |
Podsumowanie i ewaluacja aktywności projektowych; przygotowanie raportów końcowych – uczestnicy i koordynatorzy projektu |
8. |
Odbycie kursów językowych/metodycznych przez nauczycieli. |
|
|
9. |
Udział w job shadowing przez nauczycieli przedmiotów zawodowych. |
|
|
10. |
Podsumowanie i ewaluacja aktywności projektowych; przygotowanie raportów końcowych – uczestnicy i koordynatorzy projektu
|
|
|
WYKORZYSTANIE ZDOBYTYCH UMIEJĘTNOŚCI/KWALIFIKACJI W PRZYSZŁYM ROZWOJU I PROMOCJI PROJEKTÓW UE I SZKOŁY |
|||
1. |
Zwiększenie liczby nauczycieli sprawującymi opiekę nad stażystami wyjeżdżającymi w ramach mobilności zagranicznych, |
1. |
Promowanie udziału uczniów w konkursach międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem konkursów nauk ścisłych i technicznych |
2. |
Wprowadzenie elementów języka obcego na zajęciach z przedmiotów zawodowych i ścisłych – min. praca metodą CLIL, |
2. |
Organizacja projektów, wystaw, konkursów i prezentacji dotyczących szeroko rozumianych elementów kultury europejskiej adresowanych do uczniów, rodziców oraz otoczenia szkoły |
3. |
Wprowadzenie nowych metod i narzędzi, opanowanych przez uczestników podczas kursów językowych i job shadowing, |
3. |
Wykorzystanie zdobytych doświadczenia i umiejętności w czasie organizowanych lokalnie targów edukacyjnych |
4. |
Zorganizowanie dla nauczycieli nie biorących udziału w mobilności prezentacji przedstawiających najważniejsze elementy szkoleń – w trakcie konferencji szkoleniowych organizowanych cyklicznie w szkole, |
4. |
Zacieśnienie współpracy z uczelniami wyższymi |
5. |
Zacieśnienie współpracy z lokalnymi i regionalnymi organami władzy |
|
|
EFRR/EFS |
|||
1. |
Remont i wyposażenie pracowni chemicznej mające na celu stworzenie warunków odpowiadających rzeczywistym warunkom pracy w zawodzie technik analityk. |
||
2. |
Doposażenie pracowni elektronicznej, fizycznej oraz informatycznej w materiały i sprzęt do prowadzenia zajęć i eksperymentów w celu lepszego przygotowania uczniów do zdawania egzaminów maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, a tym samym do poprawy zdawalności kandydatów na wyższe uczelnie techniczne. Remont i doposażenie pracowni elektrotechniki i energetyki w budynku dydaktycznym nr 2. |
||
3. |
Adaptacja i wyposażenie sal do celów egzaminacyjnych na terenie Warsztatów Szkolnych i budynku dydaktycznego 2 dla przeprowadzania egzaminów OKE, zgodne z Planem Rozwoju Szkoły zakładającego wykorzystanie infrastruktury Warsztatów Szkolnych jako regionalnego ośrodka egzaminacyjnego. EFRR/EFS |
||
4. |
Kontynuacja działań EFS w ramach organizacji szkoleń pozwalających uczniom na zdobycie dodatkowych kwalifikacji w posługiwaniu się oprogramowaniem CAD/INVENTOR, SEP, obróbki skrawaniem na maszynach konwencjonalnych i CNC, programowania sterowników PLC, operatorów wózków widłowych oraz wzięcia udziału w stażach zawodowych u pracodawców. |