O UCZENIU SIĘ - dla uczniów i rodziców
Kilka słów do uczniów
Epidemia koronawirusa wprowadziła nas wszystkich w nową rzeczywistość. Dla wielu osób może być ona stresująca z uwagi na zagrożenie zdrowia i życia, nagłe zmiany, ograniczenie kontaktów, nauczanie zdalne itd. W związku z tym niektórzy z Was mogą odczuwać zwiększony poziom lęku, negatywne emocje, przewlekły stres.
Nadmierne, długotrwałe napięcie nerwowe, wysoki poziom lęku, stres mogą powodować m.in.:
- zaburzenia snu,
- zaburzenia apetytu,
- obniżony nastrój,
- zaburzenia procesów poznawczych,
- utratę celów życiowych,
- spadek motywacji,
- zwiększoną drażliwość, irytację.
Jak sobie radzić ? Oto kilka metod zarządzania stresem:
- rób przerwy w informacjach o pandemii, ogranicz dostęp informacji które powodują u Ciebie dyskomfort i niepokój. Przerwy są bardzo ważne w regeneracji Twojego układu nerwowego,
- podejmuj próby zachowania codziennej rutyny, nie zastanawiaj się nad aspektami rzeczywistości, na które nie masz wpływu,
- zachowaj zdrowy styl życia ( odpowiednia ilość snu, prawidłowe odżywianie, codzienna dawka ruchu),
- podejmuj przyjemne aktywności, stwórz własną listę przyjemności ( np. ćwiczenia fizyczne w domu, gry planszowe, aromatyczna kąpiel, czytanie, słuchanie muzyki, zabawy z domowymi zwierzętami itp.). Strategie te mogą brzmieć banalnie. Jednak mają sens i określony cel. Pobudzają działanie układu parasympatycznego i tym samym wpływają na wyciszenie, hamowanie układu współczulnego. W ten sposób dochodzi do przerwania sytuacji ciągłego stresu,
- rozmawiaj z bliskimi osobami, nie izoluj się i aktywnie szukaj wsparcia u innych. Warto porozmawiać o swoich obawach, emocjach, lękach, samopoczuciu,
- wypróbuj nowe techniki rozluźniające ( ćwiczenia oddechowe, rozluźnianie karku i szyi, trening, autogenny Schultza, trening progresywny Jacobsona, medytacje, wizualizacje).
Wybierz najlepszą technikę dla siebie.
Podsumowując:
Stwórz własną bazę pomysłów na trudne chwile. W razie potrzeby szukaj specjalistycznej pomocy, również w naszej szkole. Zapraszamy do kontaktu.
Psycholożki
ROK SZKOLNY 2020/2021
TYDZIEŃ DYSLEKSJI
RADOŚĆ POWROTU DO SZKOŁY PRZYDUSZONA PRZEZ LĘK
Istotą edukacji są relacje
Wraz z powrotem do szkół, wielu nauczycieli i uczniów doświadcza mieszanki emocji. Radość powrotu łączy się z lękiem, stresem. Nikt nie wie, co może się stać, gdy wszyscy się spotkamy w szkole. Nie do zastąpienia są bezpośredni kontakt i dialog: godziny wychowawcze, spotkania czy warsztaty z psychologami, lekcje etyki itd.
Budujmy przestrzeń na dojrzałe relacje. Pozwalajmy uczniom mówić o swoich emocjach. Zacznijmy od tego, przez te pół roku nazbierało się sporo emocji. Szczególną opieką trzeba objąć pierwszoklasistów, którzy trafią do nas z bardzo różnych światów. Jeśli uczniowie czegoś nie rozumieją, to mają pytać.
Zadbajmy, aby każdy uczeń i każda uczennica wiedzieli, że mogą podzielić się wszystkim, co ich zarówno trapi, jak i cieszy, z nauczycielem, psychologiem szkolnym. Podstawą jest zadbanie o bezpieczeństwo emocjonalne uczniów.
Jeśli ktoś choruje, ma opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, prosimy o dostarczenie ich do szkoły. Dobrze by również było poinformować o tym fakcie na pierwszych lekcjach nauczycieli.
Warto wyraźnie zaznaczyć, że na oceny uczniowie pracują cały rok, a systematyczna nauka pozwoli im dobrze i spokojnie przygotować się do matury. Pamiętajmy, że docenianie jest w przybliżeniu miliard razy ważniejsze niż ocenianie.
Uczmy dojrzałego, krytycznego i kreatywnego myślenia w warunkach bezpieczeństwa emocjonalnego. Naszym celem jest kształcenie człowieka na jednostkę o niezależnym umyśle oraz wysokim poziomie samoświadomości i empatii, a także na dojrzałego i odpowiedzialnego członka wspólnoty.
(oprac. na podst. wywiadu z nauczycielem roku Przemkiem Staroniem)
Tatiana Zych, psycholog szkolny
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W WALCE Z KORONAWIRUSEM
KORONAWIRUS - ważne informacje
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE – I OKRES 2019/2020
W pierwszym okresie 2019/2020 przeprowadzono następujące zajęcia w klasach:
- we wszystkich klasach pierwszych – dwugodzinne zajęcia o charakterze integracyjnym
- badania ankietowe w dwóch klasach drugich w ramach programu „Korekta” dotyczących przeciwdziałania alkoholizmowi
- w klasie 3n w ramach współpracy z PPIS w Katowicach zajęcia nt. ABC WZW
- w klasach czwartych i wybranych klasach trzecich zajęcia z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego przez pracownika Agencji Personalnej.
Dla uczniów dwóch klas pierwszych zorganizowane zostało wyjście do Pałacu Młodzieży na profilaktyczny spektakl teatralny pt.„Samotni w tłumie”.
W październiku odbyły się wykłady dla uczniów wszystkich klas naszej szkoły. Poprowadziła je wykładowca z Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej w Katowicach.
Zajęcia obejmowały tematykę:
- „Depresja to choroba. Profilaktyka zdrowia psychicznego” – dla uczniów klas pierwszych
- „Haters gonna hate. O hejcie i cyberprzemocy” – dla uczniów klas drugich
- „Nie daj się wkręcić! O manipulacji słów kilka” – dla uczniów klas trzecich
- „Jak przygotować się do wyboru ścieżki zawodowej” – dla uczniów klas czwartych
Dnia 1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień Walki z AIDS. W związku z tym także nasza szkoła przyłączyła się do wojewódzkiej akcji „HIV/AIDS – chcę wiedzieć więcej” dotyczącej profilaktyki zakażeń wirusem HIV.
Z tej okazji w dniu 2.12.2019. uczniowie klasy 1c pod opieką Pani Marty Łyczby przygotowali sesję popularnonaukową „HIV/AIDS – chcę wiedzieć więcej”.
Młodzież miała okazję dowiedzieć się, czym naprawdę jest wirus HIV i choroba AIDS oraz poznała drogi zakażenia i na czym polega profilaktyka.
Sesję przygotowały uczennice klasy 1c: Skalska Aldona, Górecka Dominika, Piekarczyk Karolina, Kubica Katarzyna.
Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach
WYKŁADY
W ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w naszej szkole odbyły się wykłady dla uczniów wszystkich klas.
Zajęcia odbyły się 30 października 2019 r. w auli Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych. Poprowadziła je wykładowca z Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej w Katowicach.
Zajęcia obejmowały tematykę:
-„Depresja to choroba. Profilaktyka zdrowia psychicznego” – dla uczniów klas pierwszych
-„Haters gonna hate. O hejcie i cyberprzemocy” – dla uczniów klas drugich
-„Nie daj się wkręcić! O manipulacji słów kilka” – dla uczniów klas trzecich
-„Jak przygotować się do wyboru ścieżki zawodowej” – dla uczniów klas czwartych
Tematyka bardzo ciekawa, spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony młodzieży. Kolejny cykl wykładów zaplanowany jest na 5 lutego 2020 roku.
POTENCJALNE ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM ELEKTRONICZNYCH PAPIEROSÓW
Informacja Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne. Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.
Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie!
POMOC – BEZPŁATNA INFOLINIA
Od 1 października 2019 r. działa nowa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci, młodzieży i ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 080 222 dzieci, młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.
Pod bezpłatny numer telefonu będzie mogła zadzwonić każda młoda osoba mająca problemy w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych. Jak pokazują statystyki, młodzi ludzie coraz częściej zapadają na depresje i nerwice. Wielu z nich pada ofiarą przemocy i agresji – słownej i fizycznej ze strony rówieśników i dorosłych, są coraz bardziej samotni, często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Dzięki nowej infolinii będą mogli skontaktować się
ze specjalistami z Fundacji 24 godziny na dobę i otrzymać fachowe wsparcie
w najtrudniejszych sytuacjach.
Dynamicznie rozwijający się świat, przemoc w Internecie, zmiany społeczne, których nie rozumieją nawet dorośli, mogą wydawać się przytłaczające dla młodych ludzi. Wiele negatywnych zjawisk społecznych – cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie substancji psychoaktywnych, samookaleczanie to całkiem realne problemy, które wymagają interwencji specjalisty. Konsultanci ITAKI są gotowi do świadczenia pomocy nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Każda osoba potrzebująca pomocy będzie mogła zgłosić się po wsparcie.
W ramach działań infolinii pracownicy Fundacji świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.
Wszystkie działania są realizowane bezpłatnie i anonimowo. Specjaliści Fundacji ITAKA to doświadczeni psychologowie, pedagodzy i prawnicy, którzy udzielają porad zarówno przez telefon, czat jak i e-mail. Pełen wykaz dyżurów można znaleźć na oficjalnej stronie projektu: www.liniadzieciom.pl
Nowy numer telefonu został uruchomiony na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków z Narodowego Programu Zdrowia. Realizatorem części projektu na uruchomienie linii pomocowej jest Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, która wygrała konkurs ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji. Więcej na temat wyników konkursu na stronie internetowej MEN.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY ŚLĄSKICH TECHNICZNYCH ZAKŁADÓW NAUKOWYCH – TECHNIKUM nr 17 w Katowicach
W roku szkolnym 2019/2020 wychowanie i profilaktyka w szkole prowadzone są w oparciu o zaktualizowany program wychowawczo-profilaktyczny.
ZAJĘCIA INTEGRACYJNE
W naszej szkole we wrześniu 2019 roku pojawiło się dwanaście klas pierwszych, w których przez najbliższe cztery lub pięć lat młodzież będzie zdobywała nowe umiejętności, zawierała przyjaźnie, spędzała ze sobą czas.
Uczeń klasy pierwszej znajduje się w podwójnie trudnej sytuacji, związanej ze zmianą środowiska szkolnego (nauczycieli, koleżanek, kolegów), a także konstytuowaniem się nowej pozycji w klasie.
Aby ułatwić adaptację uczniów, we wszystkich klasach pierwszych psycholodzy szkolni przeprowadzili zajęcia integracyjne, w których uczestniczyli także wychowawcy. Podczas zajęć młodzież zobaczyła siebie, innych ludzi koło siebie, siebie na tle innych. Wychowawca z kolei zobaczył uczniów w zupełnie innych warunkach niż lekcja. Zajęcia skłoniły do aktywności wszystkich uczniów, ułatwiły wzajemne poznanie, pozwoliły na zwiększenie poziomu integracji i spójności grupy poprzez budowanie klimatu zaufania i otwartości.
Wszystkim „pierwszoklasistom” życzymy sukcesów i nie zrażania się ewentualnymi trudnościami.