Wychowanie i profilaktyka

Program Wychowawczo-Profilaktyczny

W roku szkolnym 2023/2024 wychowanie i profilaktyka w szkole prowadzone są w oparciu o zaktualizowany program wychowawczo-profilaktyczny.

pdfProgram_Wychowawczo-Profilaktyczny.pdf

 

Telefon zaufania  800 12 12 12

Bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież mogą otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie są bezpłatne, a rozmówcy mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

Link do strony Rzecznika Praw Dziecka, na której znajdują się wszystkie informacje związane z Dziecięcym Telefonem Zaufania RPD: https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/

 

Zajęcia adaptacyjno-integracyjne

Z początkiem każdego nowego roku szkolnego pojawia się w naszej szkole kilka klas pierwszych. Uczniowie tych klas przez najbliższych pięć lat w murach Śl.TZN będą zdobywać nowe wiadomości i umiejętności, będą zawierać przyjaźnie i spędzać ze sobą czas.

Uczeń klasy pierwszej znajduje się w podwójnie trudnej sytuacji, związanej ze zmianą środowiska szkolnego (nauczycieli, koleżanek, kolegów), a także konstytuowaniem się nowej pozycji w klasie.

Aby ułatwić adaptację uczniów, we wszystkich klasach pierwszych psycholodzy i pedagodzy szkolni przeprowadzają zajęcia integracyjne, w których uczestniczą także wychowawcy. Podczas zajęć młodzież widzi siebie, innych ludzi wokół siebie, siebie na tle innych. Wychowawca z kolei widzi uczniów w zupełnie innych warunkach niż lekcja. Zajęcia skłoniają do aktywności wszystkich uczniów, ułatwiają wzajemne poznanie, pozwolają na zwiększenie poziomu integracji i spójności grupy poprzez budowanie klimatu zaufania i otwartości.

Wszystkim „pierwszoklasistom” życzymy sukcesów i nie zrażania się ewentualnymi trudnościami.

 

O uczeniu się - dla uczniów i rodziców

pdfSuperumysł - jak uczyć się skuteczniej.pdf

pdfJak uczyć się skuteczniej.pdf

Epidemia koronawirusa wprowadziła nas wszystkich w nową rzeczywistość. Dla wielu osób może być ona stresująca z uwagi na zagrożenie zdrowia i życia, nagłe zmiany, ograniczenie kontaktów, nauczanie zdalne itd. W związku z tym niektórzy z Was mogą odczuwać zwiększony poziom lęku, negatywne emocje, przewlekły stres.

Nadmierne, długotrwałe napięcie nerwowe, wysoki poziom lęku, stres mogą powodować m.in.:

  • zaburzenia snu,
  • zaburzenia apetytu,
  • obniżony nastrój,
  • zaburzenia procesów poznawczych,
  • utratę celów życiowych,
  • spadek motywacji,
  • zwiększoną drażliwość, irytację.

Jak sobie radzić ? Oto kilka metod zarządzania stresem:

  • rób przerwy w informacjach o pandemii, ogranicz dostęp informacji które powodują u Ciebie dyskomfort i niepokój - przerwy są bardzo ważne w regeneracji Twojego układu nerwowego,
  • podejmuj próby zachowania codziennej rutyny, nie zastanawiaj się nad aspektami rzeczywistości, na które nie masz wpływu,
  • zachowaj zdrowy styl życia ( odpowiednia ilość snu, prawidłowe odżywianie, codzienna dawka ruchu),
  • podejmuj przyjemne aktywności, stwórz własną listę przyjemności ( np. ćwiczenia fizyczne w domu, gry planszowe, aromatyczna kąpiel, czytanie, słuchanie muzyki, zabawy z domowymi zwierzętami itp.). Strategie te mogą brzmieć banalnie, jednak mają sens i określony cel. Pobudzają działanie układu parasympatycznego i tym samym wpływają na wyciszenie, hamowanie układu współczulnego. W ten sposób dochodzi do przerwania sytuacji ciągłego stresu,
  • rozmawiaj z bliskimi osobami, nie izoluj się i aktywnie szukaj wsparcia u innych. Warto porozmawiać o swoich obawach, emocjach, lękach, samopoczuciu,
  • wypróbuj nowe techniki rozluźniające ( ćwiczenia oddechowe, rozluźnianie karku i szyi, trening, autogenny Schultza, trening progresywny Jacobsona, medytacje, wizualizacje).

Wybierz najlepszą technikę dla siebie.

Podsumowując: Stwórz własną bazę pomysłów na trudne chwile. W razie potrzeby szukaj specjalistycznej pomocy, również w naszej szkole. Zapraszamy do kontaktu.

Psycholożki

Istotą edukacji są relacje

Budujmy przestrzeń na dojrzałe relacje. Pozwalajmy uczniom mówić o swoich emocjach. Szczególną opieką trzeba objąć pierwszoklasistów, którzy trafiają do nas z bardzo różnych światów. Jeśli uczniowie czegoś nie rozumieją, to mają pytać.

Zadbajmy, aby każdy uczeń i każda uczennica wiedzieli, że mogą podzielić się wszystkim, co ich zarówno trapi, jak i cieszy, z nauczycielem, psychologiem szkolnym. Podstawą jest zadbanie o bezpieczeństwo emocjonalne uczniów.

Jeśli ktoś choruje, ma opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, prosimy o dostarczenie ich do szkoły. Dobrze byłoby również poinformować o tym fakcie na pierwszych lekcjach nauczycieli.

Warto wyraźnie zaznaczyć, że na oceny uczniowie pracują cały rok, a systematyczna nauka pozwoli im dobrze i spokojnie przygotować się do matury. Pamiętajmy, że docenianie jest w przybliżeniu miliard razy ważniejsze niż ocenianie.

Uczmy dojrzałego, krytycznego i kreatywnego myślenia w warunkach bezpieczeństwa emocjonalnego. Naszym celem jest kształcenie człowieka na jednostkę o niezależnym umyśle oraz wysokim poziomie samoświadomości i empatii, a także na dojrzałego i odpowiedzialnego członka wspólnoty.

(oprac. na podst. wywiadu z nauczycielem roku Przemkiem Staroniem)
Tatiana Zych, psycholog szkolny

 

Poradnik dla rodziców - "Nastolatki w wirtualnym tunelu"

pdfPoradnik - nastolatki w wirtualnym świecie.pdf 

 

Poradnik dla rodziców - "Dzieci w wirtualnej sieci"

pdfPoradnik - dzieci w wirtualnej sieci.pdf 

 

Zagrożenia związane z używaniem elektronicznych papierosów

Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne. Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa.

E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.

Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie!

pdfInformacja na temat elektronicznych papierosów.pdf